Het kan wel eens gebeuren op het moment dat je naar het buitenland reist of wanneer je van operator veranderd hebt, dat je niet een verbinding met internet kan krijgen of geen enkele MMS hebt kunnen verzenden. Indien dat zo is, komt het ongetwijfeld door de APN die ingesteld is op je Wiko. Daarom hebben we besloten dit artikel te schrijven om dit probleem op te lossen. We gaan eerst uitleggen wat een APN is. Ten tweede gaan we bekijken hoe je een APN op jouw Wiko kunt instellen. Uiteindelijk gaan we zien in welke situaties het nodig is om een andere APN op je Wiko in te stellen.

hoe-apn-in-te-kastellen-op-wiko

Wat is APN?

APN betekent Access Point Name. De APN vertegenwoordigt een verzameling instellingen. Met deze instellingen kan jouw Wiko verbinding maken met mobiel internet (3G/4G/4G+ netwerk) en MMS-berichten ontvangen. Een onjuiste APN instelling kan veroorzaken dat jouw Wiko geen enkele MMS-berichten ontvangt of niet een verbinding maakt met internet. Je moet weten dat elke operator zijn eigen APN heeft.

Hoe kan je een APN instellen op jouw Wiko?

Indien je een APN wilt instellen op jouw Wiko, ga dan naar het menu INSTELLINGEN. Zodra je daar bent, ga naar VERBINDINGEN, en dan naar MOBIELE NETWERKEN. En dan naar NAMEN TOEGANGSPUNTEN. Zodra je daar bent, moet je op de TOEVOEGEN NIEUWE APN rechtsboven in het scherm klikken. Je krijgt dan toegang tot een formulier die je moet invullen met de APN-gegevens van jouw operator. Als je bijvoorbeeld bij Vodafone bent, kan je de Vodafone APN-gegevens op internet opduikelen en deze gegevens moet je dan invoeren op het formulier. Meestal zijn de APN’s van elke operator gemakkelijk te vinden. Deze behandeling moet je twee keer doen , ja je hebt inderdaad een APN nodig voor mobiel internet en een APN voor MMS.

In welk geval is het nodig om een APN op jouw Wiko in te stellen?

Vaak is het niet nodig om een APN op jouw Wiko in te stellen, want meestal zijn de APN instellingen automatisch al ingesteld. Maar het zou kunnen dat je in bepaalde situaties de APN zelf moet instellen. Dit is bijvoorbeeld het geval als je een tweedehandse Wiko hebt gekocht en dat de persoon die jou de Wiko heeft verkocht bij een andere APN operator was. Ook als je naar het buitenland reist en dat je de SIM-kaart verwisselt.