Het kan je wel eens overkomen wanneer je een reis naar het buitenland maakt of wanneer je van provider veranderd hebt, dat je geen verbinding met internet kan krijgen of geen enkele MMS hebt kunnen verzenden. Ingeval dat zo is, komt het waarschijnlijk door de APN die ingesteld is op je Wiko Rainbow. Daarom hebben we besloten dit artikel te schrijven om dit probleem op te lossen. We gaan eerst bekijken wat een APN is. Vervolgens gaan we bekijken hoe je een APN op jouw Wiko Rainbow kunt instellen. Uiteindelijk gaan we zien in welke situaties het nodig is om een andere APN op je Wiko Rainbow in te stellen.

hoe-apn-in-te-kastellen-op-wiko-rainbow

Wat is APN?

APN betekent Access Point Name. De APN vertegenwoordigt een verzameling instellingen. Met deze instellingen kan jouw Wiko Rainbow verbinding maken met mobiel internet (3G/4G/4G+ netwerk) en MMS-berichten ontvangen. Een verkeerde APN instelling kan veroorzaken dat jouw Wiko Rainbow geen enkele MMS-berichten ontvangt of geen verbinding maakt met internet. Je moet weten dat elke operator zijn eigen APN heeft.

Hoe kan je een APN instellen op jouw Wiko Rainbow?

Ingeval je een APN wilt instellen op jouw Wiko Rainbow, moet je naar het menu INSTELLINGEN gaan. Eenmaal daar, ga naar VERBINDINGEN, en daarna naar MOBIELE NETWERKEN. Dan naar NAMEN TOEGANGSPUNTEN. Zodra je daar bent, moet je op de TOEVOEGEN NIEUWE APN rechtsboven in het scherm klikken. Je krijgt dan toegang tot een formulier die je moet invullen met de APN-gegevens van jouw provider. Indien je bijvoorbeeld bij Vodafone bent, kan je de Vodafone APN-gegevens op internet opduikelen en deze gegevens moet je dan kopiëren op het formulier. Normaal gesproken zijn de APN’s van elke provider gemakkelijk te vinden. Deze behandeling moet je tweemaal herhalen , want je hebt inderdaad een APN nodig voor mobiel internet en een APN voor MMS.

In welk geval is het nodig om een APN op jouw Wiko Rainbow in te stellen?

Meestal is het niet nodig om een APN op jouw Wiko Rainbow in te stellen, want meestal zijn de APN instellingen automatisch al ingesteld. Maar het kan zijn dat je in sommige situaties de APN zelf moet instellen. Dit is bijvoorbeeld het geval als je een tweedehandse Wiko Rainbow hebt gekocht en dat de persoon die jou de Wiko Rainbow heeft verkocht bij een andere APN provider was. Of als je een reis naar het buitenland maakt en dat je de SIM-kaart verwisselt.