Je hebt zojuist een Aquaris X5 gekocht en wanneer je deze inschakelt verschijnt de volgende foutmelding: simkaart niet herkend. Soms herkent de Aquaris X5 de simkaart niet en geeft dit bericht weer. In dit geval is het niet noodzakelijkerwijs nodig om de Aquaris X5 direct terug te sturen. Er zijn inderdaad verschillende trucs om dit probleem op te lossen. Daarom bekijken we in dit artikel wat we moeten doen en controleren zodat de simkaart herkend wordt op je Aquaris X5.

simkaart-niet-herkend-aquaris-x5

Wat moet ik doen als de simkaart niet wordt herkend op mijn Aquaris X5

Als de simkaart niet wordt herkend op jouw Aquaris X5, vind je hieronder enkele tips die je kunnen helpen bij het identificeren van de oorzaak van het probleem, en zelfs om het probleem op te kunnen lossen.

Maak de simkaart schoon

Een van de eerste dingen die je moet doen als de simkaart niet wordt herkend op je Aquaris X5 is het schoonmaken ervan. Vuil kan soms het contact tussen de SIM-kaart en de telefoon gedeeltelijk verhinderen. Om het schoon te maken, veeg het af met een klein doekje en controleer of het niet beschadigd is.

Controleer de simkaartlade op je Aquaris X5

Soms kan het probleem van de simkaartlade komen. Het kan gebeuren dat de kleine metalen pluggen die normaal gesproken in contact moeten komen met de simkaart vaak een beetje los zitten. Als dit zo is, kan het zijn dat de Aquaris X5 de simkaart niet leest. Om dit probleem op te lossen, maak je de simkaart een beetje dikker door één of twee stukjes tape op de achterkant te plakken.

Test de simkaart op een andere telefoon

Om erachter te komen of het probleem van de simkaart komt, kun je het testen op een andere telefoon en je zult je antwoord hebben. Als het niet wordt herkend op andere apparaten, zal je de simkaart moeten wisselen.

Probeer een andere simkaart op je Aquaris X5

Als de twee voorgaande stappen niet succesvol zijn, is het dus nodig om een andere simkaart te testen om uit te vinden of het probleem van de kaart komt. Inderdaad, als een andere simkaart op de Aquaris X5 werkt, komt het probleem van de kaart. Zo niet, zal je naar de telefoon zelf moeten kijken.

Kijk na of je Aquaris X5 geen simlock heeft

Als je meerdere simkaarten hebt geprobeerd op je Aquaris X5 en geen van hen wordt herkend, is het mogelijk dat de telefoon een simlock heeft. Dit betekent dat de Aquaris X5 alleen simkaarten van een bepaalde provider kan herkennen. In dit geval, moet je het ontgrendelen. Hiervoor vind je veel artikelen op het internet die dit kunnen doen.

Kijk na of het probleem niet afkomstig is van de ROM die op de Aquaris X5 is geïnstalleerd

Dit deel is vooral bedoeld voor mensen die de Aquaris X5 hebben geroot om een niet-originele ROM te kunnen installeren. Als dit inderdaad het geval is, wees er dan van bewust dat het probleem van een onherkenbare simkaart heel vaak voorkomt na het installeren van nieuwe ROM’s. Wij adviseren je daarom een originele ROM opnieuw te installeren en opnieuw te testen.

Als niets werkt

Als alle bovenstaande oplossingen niet werken, adviseren wij je om je Aquaris X5 en de simkaart terug te brengen naar een van de winkels van jouw provider.